KO Lipe: Den största månaden i alla mina resor

Inlagd: 3/15/18 | 15 mars 2018 (uppdaterad 2020 med nya länkar!)

I november 2006 var jag 5 månader in i min (antagna) år långa resa runt om i världen. När jag mailade mina föräldrar för att låta dem veta att jag fortfarande var ok såg jag ett meddelande i min inkorg:

”Matt, jag har fastnat på den här platsen som heter Ko Lipe. Jag tänker inte träffa dig som planerat, men du borde komma hit. Det är paradiset! Jag har varit här en vecka redan. Hitta mig på Sunset Beach. – Olivia ”

Olivia, en kompis från MySpace, skulle träffa mig i Krabi, en turistdestination som är känd för sina kalkstenar, bergsklättring och kajakpaddling.

Jag tittade upp Ko Lipe på en karta. Det fanns bara ett litet omnämnande av det i min guidebok. Det var verkligen ur vägen och skulle kräva en solid resedag för att komma till.

När jag tittade runt det trånga internetkaféet och på den livliga gatan var det tydligt att Phi Phi inte var det tropiska öparadiset som jag hade föreställt mig. Folkmassorna kom tillbaka, stranden fylldes med döda koraller, båtar tycktes ringa på ön, och vattnet förorenades med en tunn film av … ja, jag vill inte veta. Ett tystare, lugnare paradis höll fantastiskt överklagande.

“Jag kommer att vara där om två dagar,” svarade jag. “Låt mig bara veta var du bor.”

Två dagar senare tog jag färjan till fastlandet, en lång buss till hamnstaden Pak Bara, och sedan färjan till Ko Lipe. När vi passerade öde, djungeltäckta öar, vandrade jag till toppdäcket där en kille spelade gitarr för de få människor som gick till lipe.

Efter att han var klar slog vi upp en konversation.

Paul var lång, muskulös och tunn, med ett rakat huvud och lätt stubb. Hans flickvän Jane var lika lång och atletisk, med lockigt brunrött hår och havblå ögon. Båda brittiska, de slingrade runt Asien tills de var redo att flytta till Nya Zeeland, där de planerade att arbeta, köpa ett hus och så småningom gifta sig.

“Var bor ni?” Frågade jag när vi loungade i solen.

”Vi hittade en utväg längst ner på ön. Det ska vara billigt. Du?”

“Vet inte. Jag ska bo hos min vän, men jag har inte hört tillbaka ännu. Jag har ingen plats. ”

Färjan närmade sig ön och stoppade. Det fanns ingen brygga på Ko Lipe. År innan försökte en utvecklare bygga en, men projektet avbröts efter protester från de lokala fiskarna som tar passagerare till ön mot en liten avgift, och utvecklaren försvann på mystiskt sätt.

När jag fick i en av longtailbåtarna tappade jag mina flip-flops i havet.

När jag tittade på dem sjunka, skrek jag, ”Skit! Det var mitt enda par! Jag hoppas att jag kan få lite på ön. ”

Paul, Jane, och jag åkte till deras hotell, tillsammans med Pat, en äldre irländsk kille, som också saknade en plats att bo. Hotellet förbises lite rev och den lilla soluppgångstranden, som skulle bli våra huvudsakliga hangout -platser under vår tid på ön.

Jag bestämde mig för att bunk med Pat eftersom jag inte hade hört från min kompis Olivia och att dela ett rum var en mer budgetvänlig. Då var att rädda några hundra baht skillnaden på en mer eller mindre dag på vägen. Paul och Jane tog en bungalow med utsikt över havet. (Deras terrass skulle vara en annan av vår lilla grupps mest populära hangouts.)

Vi gick ut för att hitta min vän, som hade sagt att hon kunde hittas på Sunset Beach vid Monkey Bar.

När vi gick till andra sidan ön såg jag att Olivia hade rätt: Ko Lipe var paradiset. Det var allt underbara djunglar, öde stränder, varmt, kristallklart blått vatten och vänliga lokalbefolkningen. Elektricitet var endast tillgänglig några timmar på natten, det fanns få hotell eller turister, och gatorna var enkla smutsvägar. Ko Lipe var den plats jag hade drömt om.

Vi hittade Olivia ganska snabbt. Sunset Beach var inte stor, och Monkey Bar, en liten halmtäckt hytt med en svalare för kalla drycker och några stolar, var den enda baren på stranden. Efter snabba introduktioner beställde vi öl, ställde de typiska resenärfrågorna och satt och pratade om ingenting.

Pat [visade sig vara] en snällare, så efter två nätter flyttade jag in i en bungalow mitt på ön för 100 baht ($ 3 USD) per natt. Inbäddat bakom en restaurang som serverade den bästa bläckfisken runt, målade denna lövträ struktur rött, med ett vitt tak, en liten veranda och nära Barren-interiör-en säng, en fläkt och myggnät-verkade byggas av familjen för en Våg av turism som aldrig hade kommit.

Jag gav upp att försöka hitta nya flip-flops. Det var inget jag gillade eller passade. Jag skulle vänta tills fastlandet och bara gå barfota under tiden.

Vi fem bildade en kärngrupp som växte och krympade med andra resenärers ankomst och avgång. Annat än Dave, en ung fransman och Sam, en väderbitna brittisk expat som hade varit på ön varje säsong i ett decennium (efter att ha en gång fångats där efter den sista båten kvar), var vi de enda permanenta västerländska fixturerna på ön.

Våra dagar spenderades med att spela backgammon, läsa och simma. Vi roterade stränder, även om vi mestadels hUng ute på stranden av Paul och Jane’s. Inom simningsavståndet var en mini-rock med en ren droppe som gav utmärkt snorkling. Vi skulle ibland lämna Ko Lipe för att utforska de öde öarna i den närliggande nationalparken, fisken och dyk. Det finns inget lika härligt som att ha en hel tropisk ö för dig själv.

På natten skulle vi rotera restauranger: min gästhusägares restaurang, Mama’s For Fresh Squid och Spicy Curry, Castaway på Sunset Beach för Massaman Curry och Coco för allt annat. Efteråt skulle vi flytta till Monkey Bar för strandspel, öl, enstaka gemensamma och mer backgammon. När kraftgeneratorerna stängdes av skulle vi dricka med ficklampa innan vi gick till sängs.

Dagarna tycktes passera oändligt. Min ursprungliga tre-dagars utcheckning kom och gick. Jag tappade alla tidsbegrepp.

“Jag lämnar imorgon” blev mitt mantra. Jag hade ingen anledning att lämna. Jag var i paradiset.

Paul, Jane och jag blev nära kamrater när tiden gick. Vi bildade en mini-grupp inom gruppen.

“Vad ska ni göra när ni kommer till Nya Zeeland?” Jag frågade.

”Vi kommer att arbeta i några år och bygga ett liv där. Vi har inget som drar oss tillbaka i Storbritannien, ”sa Paul.

”Jag åker dit på den här resan så jag kommer att besöka. Det är mitt sista stopp på vägen hem, ”svarade jag.

”Du kan stanna hos oss. Vart vi än är, ”sa Jane när hon överförde leden till mig.

När jag satt på stranden en dag hade jag en idé.

”Vet du vad som skulle vara coolt? Ett miljövänligt vandrarhem. Nya Zeeland skulle vara den perfekta platsen. Skulle det inte vara fantastiskt att äga ett vandrarhem? ”

“Ja, det skulle vara kul,” sa Paul.

“Vi kunde kalla det växthuset,” svarade Jane.

“Det är ett fantastiskt namn.”

“Ja, på allvar.”

Paul sa: ”Jag slår vad om att vi kunde göra det ganska enkelt. Miljövänliga platser är alla rasande, och det finns mycket utrymme där. Vi kommer att ha en trädgård, solpaneler och alla andra klockor och visselpipor. ”

Vi var halv allvarliga över vårt vandrarhem och diskuterade detaljerna varje dag: hur det skulle se ut, hur vi skulle få finansiering, antalet sängar. Det var en rördröm – men drömmar som detta hjälpte oss att passera dagarna på stranden.

Vi blev medvetna om tiden igen när vår räkning på Mama’s plötsligt var dubbelt.

“Vad är det som händer? Denna fisk var halva priset igår! ”

“Det är jul! Fler européer den här tiden på året, så vi höjde våra priser. ”

Ahhh, kapitalismen som bäst.

Julen betydde också något annat: Jag skulle behöva lämna snart.

Mitt visum sprang bara tills strax före nyåret, så jag skulle behöva lämna för att förnya det innan jag gick till KO Phangan för semestern.

Jag ville inte lämna.

Vi var i paradiset. Paul, Jane, Pat och Olivia stannade och jag kände att jag blev lurad från min familj och aldrig visste när jag skulle se dem igen.

Men visumet tvingade min hand.

Paul, Jane, och jag bestämde mig för att ha vår egen jul tillsammans. Det var bara passande. Vi bar våra bästa rena skjortor och vandrade över till Coco’s för sin lyxiga västra middag.

“Jag har er en gåva.”

Jag gav Jane ett halsband som jag såg henne se några dagar innan och Paul en ring som han hade beundrat.

“Wow. Det är fantastiskt, kompis! Tack!” sa Paul.

“Men det här är roligt,” fortsatte han. “Vi har dig något också.”

Det var ett handskuren halsband med en maorisk fiskkrok på det. Det var deras symbol för resenären. Jag bar det i flera år därefter, en symbol för vår vänskap, min tid på ön och vem jag var.

Resande snabbar vänskapsband. När du är på väg finns det inget förflutna. Inget av bagaget till hemmet är med dig eller någon du träffade. Det finns bara vem du är just nu. Det finns inget att komma i vägen för nu. Inga möten för att delta, ärenden att köra, räkningar att betala eller ansvar.

Jag hörde en gång att det genomsnittliga paret tillbringar fyra vakna timmar om dagen tillsammans. Om det är sant, så hade vi bara tillbringat motsvarigheten till fyra månader tillsammans, men det kändes som trippel att eftersom det inte fanns något som inte var att hålla våra sinnen från “nu.”

Jag har aldrig varit tillbaka till Ko Lipe. Utvecklingen som groddade skulle spränga min bild av perfektion. Jag har sett bilderna på betonggatorna, de betydande orterna och massan av människor. Jag tål inte att se det. Ko Lipe var min strand. Det perfekta resenärssamhället. Jag vill att det ska förbli så.

Jag skulle stöta på Paul och Jane igen år senare i Nya Zeeland, men jag skulle aldrig se resten av gruppen igen. De är ute i världen och gör sina saker. Men för den månaden var vi de bästa vänner.

När jag packade mina väskor och tog på mig skorna för första gången på en månad, sa jag adjö till Plick Bear, den trasiga nallebjörnen som jag hittade på min veranda som blev vår maskot, och jag hoppades att resan framåt skulle vara lika bra som den jag lämnade efter mig.

Få den djupgående budgetguiden till Thailand!

Min detaljerade 350+ sidguidebok är gjord för budgetresenärer som du! Det klipper ut fluffen som finns i andra guideböcker och kommer direkt till den praktiska informationen du behöver för att resa runt Thailand. Du hittar SUGgested resplaner, budgetar, sätt att spara pengar, på och off-the-beaten-väg saker att se och göra, icke-turistiska restauranger, marknader, barer, säkerhetstips och mycket mer! Klicka här för att lära dig mer och få din kopia idag.

Boka din resa till Thailand: Logistiska tips och tricks
Boka din flygning
Använd Skyscanner eller Momondo för att hitta en billig flygning. De är mina två favorit sökmotorer eftersom de söker webbplatser och flygbolag runt om i världen så att du alltid vet att ingen sten lämnas omvänd. Börja med Skyscanner först men för att de har den största räckvidden!

Boka ditt boende
Du kan boka ditt vandrarhem med Hostelworld eftersom de har den största inventeringen och de bästa erbjudandena. Om du vill bo någon annanstans än ett vandrarhem, använd Booking.com eftersom de konsekvent returnerar de billigaste priserna för pensionat och lågkostnadshotell. Mina favoritplatser att bo är:

Bloom Cafe & Hostel

Den eleganta lipen

Ett plus hotelllipat

Glöm inte reseförsäkring
Reseförsäkring kommer att skydda dig mot sjukdom, skada, stöld och avbokningar. Det är ett omfattande skydd om något går fel. Jag åker aldrig på en resa utan den eftersom jag har varit tvungen att använda den många gånger tidigare. Mina favoritföretag som erbjuder bästa service och värde är:

Säkerhetsvinge (för alla under 70)

Försäkra min resa (för de över 70)

Medjet (för ytterligare repatrieringstäckning)

Letar du efter de bästa företagen att spara pengar med?
Kolla in min resurssida för de bästa företagen att använda när du reser. Jag listar alla de jag använder för att spara pengar när jag är på väg. De sparar pengar när du reser också.

Vill du ha mer information om Thailand?
Se till att kolla in vår robusta destinationsguide på Thailand för ännu fler planeringstips!